Слово
Світовідчуття та здатність їх висловити у конкретній ситуації є частковими відображеннями світогляду. Вони ж, поряд з іншими «чинниками», впливають на світогляд в цілісності людини. Покладемо, для себе зараз умовно, що слово у широкому розумінні («слово») - єдиний комунікаційний засіб на смислових просторах світу, а «словесне мерехтіння» не помічатимемо. Тобто «слова» суттєво різняться і за змістом, і за формою, і усі важливі.
Для комп'ютера, кожної миті, дуже важливе його конкретне машинне слово. Слова різних мов люди дбайливо поміщають у словники, бо слова не виникають абияк, в них життя, з ними життя. Слова, разом з мовою, можуть істотно віддалитися від побутового вжитку, як сталося з латинською мовою, але сама мова досі є не лише «словом» в історії.
«Словом» називають видатну подію, у певній сфері життя. «Словом» може стати літературний твір, наприклад як «Заповіт» Шевченка [1]. Придивимося уважніше, до кого звертається Тарас Григорович, де і як луна «Заповіт». Порівняймо шкільний аналіз твору та сприйняття віршу в ландшафтній світоглядній парадигмі.
«Аналіз твору Тараса Шевченка "Заповіт" (1845 р.).
Літературний рід: лірика. Жанр: ліричний вірш. Вид лірики: громадянська. Провідний мотив: заклик до повалення експлуататорського ладу й розбудови нового вільного суспільства. Віршовий розмір: хорей».
Хорей, то добре, і аналіз підходить для якогось класу, але, зараз, цікавіше інше:
Про які кайдани йдеться?
«... У другій частині «Заповіту» Т. Шевченко спонукає співвітчизників скинути із себе кайдани й боротися за краще життя, за волю. ...».
Невже дорослі вчені люди схильні сприймати «кайдани» не інакше як залізні вироби, призначені для обмеження та примусу? Звісно, ні. Тай відомо багато усяких засобів, окрім металевих.
У рядку віршу теж відповідні «кайдани». Саме у рядку, а не у вірші, бо твори талановитих майстрів бувають поетичними засобами поглянути у людську вічність та отримати відповідь, чи звернення, як у цьому «випадку». Велич таких джерел змусила навіть радянських ідеологів поважно ставитися до постаті «Кобзаря» (бунтаря Тараса), відносячи її у історичне минуле, та приймаючись «атеїстичними поглядами» Шевченка [2].
Кров ворожу...»
Вороги можуть бути різні. «Кров ворожа» - завжди належить одному «ворогу роду людського», які б «борги та гріхи» не передували ворожнечі (детальніше, сучасно про «борги та гріхи», у розділі «Бажання»).
«...Все покину, і полину
До самого Бога
Молитися... а до того
Я не знаю Бога ....»
«Знання Бога», за походженням, у місцях де панує фрагментарність - завідомо фрагментарні, але вони теж «від Бога», і відповідають діючій там світоглядній парадигмі. Наприклад, з'ясувалося, що атеїзм як вчення, з «присутністю Бога через заперечення», може займати своє належне місце серед інших вчень, після життєвих «кульбітів», особистих чи суспільних. Соціально-економічні, політичні «круговерті» з'єднали раніш віддалені утворення, та звільнили неприродно поєднане у житті колишніх «Правдасловів». Нажаль, не всім з нас пощастило скористатися новими можливостями...
То було сіре, «суто розумове», «лінійне» висловлення.
У Тараса - талановито, художньо, чуттєво. Круговерті з людської вічності щільно присутні у рядках віршу, і єднають різні місця твору, ..., водночас презентують ландшафт, у його широкому (філософському) розумінні. Ландшафт як розгорнений художній образ, здатний згорнутися, за особистою участю, у лінію вивчених рядків або навіть у «непомітну», толерантну «точку», чуттєво нерухому, для іншого ландшафту.
Шевченко отримав художній образ, цілісну динаміку відчуття світу, в певному його місці. Образ, що розкрився з висловленням. Слова рядків віршу зараз допомагають школяру наближатися до того місця - допомагають розгорненню «слова - образу» в житті школяра. Взагалі, присутність образу в життєвих ландшафтах, розгорнутих «від створення світу», дозволяє свідомо використовувати можливість його часткової присутності в ландшафті, що розгортається.
Менш повна часткова присутність «слова» помітна з використанням однієї назви твору. Зовсім непомітне, для буденного погляду, природне людське «чуттєве абстрагування», з чуттєвим віддаленням від місцевої конкретики задіяних у вірші образів. Що в моделі може виглядати як «повільне» заглиблення образу в тіло життєвого ландшафту конкретної особи. Повільне, від постійної взаємодії з іншими образами у їхній формо-змістовній динаміці. З часом, можливо, і не відразу пригадаєте «шкільний-похований» вірш, не помітите якусь «участь Тараса» у Ваших перемогах, великих та малих. У подоланні різних «кайданів», подоланні «злих місць», подоланні не одноразовому ...
«...Поховайте та вставайте.
Кайдани порвіте
І вражою злою кров'ю
Волю окропіте.
І мене в сім'ї великій,
В сім'ї вольній, новій
Не забудьте пом'янути
Незлим тихим словом».
(1845 р.)
Не забудьте пом'янути у колі друзів, серед приємних та дорогих серцю образів. Не забудьте пригадати Тараса з України біля Ісуса із Назарету. Бо не вдасться зрозуміти Ісуса, коли не вдається відчути Тараса. Між ними не можливі «свари». Все те є зовнішнє, частково особисте-наше, з-за наших звичок надмірно захоплюватися чимось або кимось. Воно «засмічує» відчуття, думки, почуття і людські стосунки, країни і церкви, засмічує міста, села і тіла ...
«... - і все те, все
Потроху вітер рознесе,
А ми помолимося Богу
І небагатії, невбогі».
(1860 р.)
«... І небагатії, невбогі» - чому так? Хто є «багатії», «вбогі», що поєднало їх, майже несхожих зовні, коротеньким рядком віршу?
Єднає «вінегрет в головах», у ставленні до багатства, достатку, життя. Ставленні по різні боки від жаданого щастя. Багатство, достаток - наслідок належного ставлення до «Слова» та застосування безлічі «речей-слів» (знань, вмінь, грошей, техніки, ...), що уможливлюється не само пособі. Інакше, ото усе, усі оті образи світу перетворюються у «кайдани». Якоїсь миті стають громіздким тягарем, з купою чи лавиною непотребу ..., і для когось кайданами (у звичному розумінні).
«... Як побачив Ісус, що той засумував, то промовив: «Як тяжко багатим увійти в царство Боже! Бо верблюдові легше пройти через голчине вушко, ніж багатому в Божеє Царство ввійти» ...» (Лк. 18 :24,25).
Кортить назвати Ісуса засновником і першим прибічником ландшафтної моделі та ландшафтної парадигми, ...
Взагалі, «слово» - духовне, коли чутне у належному місце-часі, воно ж толерантне (майже відсутнє, «заколене»), бо «мовчить» у іншому місце-часі.
Деякі тілесні «слова» застигають у тілі паралізованому. Вони постійно «мовчать» або ледь рухаються, на відміну від толерантних слів, що «мовчать» у тілі здоровому в «миті», коли треба «мовчати» .
«Слово» - твердь небесна - і з початку Біблії.
«Слово» (Logos) - Агнець, заколений від закладин світу (Об. 13:8) - і наприкінці Книги.
«Слово» - ...
[1] - Тарас Шевченко - Заповіт (Як умру, то поховайте ...)
Джерело: https://ukrclassic.com.ua/katalog/sh/shevchenko-taras/1097-taras-shevchenko-zapovit-yak-umru-to-pokhovajte Бібліотека української літератури © ukrclassic.com.ua
https://ukrlit.org/shevchenko_taras_hryhorovych/zapovit
[2] - Мировоззрение Т. Г. Шевченко: религия и атеизм. Украинский атеистический сайт https://sotref.com/ateizm/612-url-stati.html